KAYIHAN KESKİNOK “BENİM GERÇEKLERİM” RESİM SERGİSİ
1 HAZİRAN 2015’DEN İTİBAREN
ZİRAAT BANKASI TÜNEL SANAT GALERİSİ ALT SALONDA
KAYIHAN KESKİNOK “Benim Gerçeklerim” Resim Sergisi, Tünel Sanat Galerisi’nde (Alt Salon) 1 Haziran 2015 Pazartesi günü saat 18:00’de açılacaktır.
Kayıhan Keskinok 1923 yılında İzmir’de doğdu. 1930-35 yılları arasında Gazipaşa (Uşak), Karapınar (Belemedik) ve İsmet İnönü İlkokulu’nda okudu. Ortaöğrenimine 1935 yılında Adana Birinci Ortaokulu’nda başladı. 1941 yılında Adana Öğretmen Okulu’nu bitirdi. 1941-42 ders yılında Iğdır İkinci İlkokulu’nda öğretmenlik yaptı. 1942 yılında Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-iş Bölümü’ne girdi. Enstitüde, resim dalında Refik Epikman ve Malik Aksel’in, modlajda Hakkı İzet’in öğrencisi oldu. 1945 yılında Gazi Eğitim Enstitüsü’nü bitirdikten sonra sırasıyla Boğazlıyan (1946) ve Görele (1948-50) Ortaokulu’nda, Kars (1950), Trabzon (1950-55) ve Ankara Kurtuluş (1961-62) Lisesi’nde resim ve sanat tarihi öğretmeni olarak çalıştı. 1956 yılında Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Fakültesi’nde ilk kişisel sergisini açtı.
1960 yılında Lozan Güzel Sanatlar Okulu’nda (Ecole des Beaux-Arts) “Biçim Grameri” alanında öğrenim gördü. İsviçre dönüşünde öğretmen olarak girdiği Gazi Eğitim Enstitüsü Resim Bölümü’nde aynı alana yönelik “Form ve İnşa” dersini eğitim programına soktu (1962). 1970 yılında TRT Televizyonu Artistik Hizmetler Şubesi’nde göreve başladı. Bu kurumda on yıl kadar çalıştıktan sonra 1980 yılında emekli oldu.
1968 yılında İstanbul Opera Binası Sanat Yarışması Resim Mansiyonu’nu, 1973 yılında 34. Devlet Sergisi Ödülü’nü, Kültür Bakanlığı 50. Yıl Resim ve Heykel Yarışması’nda Atatürk ve Cumhuriyet Ödülü’nü ve DYO 7. Resim Sergisi Jüri Özel Ödülü’nü, 1976 yılında 37. Devlet Sergisi Ödülü’nü, 1981 yılında Cumhuriyet Senatosu Atatürk Resim Yarışması Birincilik Ödülü ile Kültür Bakanlığı Atatürk ve Devrimleri Resim Yarışması Ödülü’nü, 1994 yılında Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği Onur Ödülü’nü aldı.
İzmir ve Ankara Resim ve Heykel Müzeleri ile Yugoslavya Potiçelli Kenti Sanatçılar Kolonisi Müzesi’nde, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde ve diğer resmi kuruluşlar ile özel koleksiyonlarda yapıtları bulunan sanatçı 1982 yılından 2012 yılı sonuna kadar Galeri Sanatyapım’da kendi adını taşıyan atölyeyi yönetti.
Ankara Uluslararası Film Festivali, Ülkemiz sanatına görsel iletişim yoluyla katkıda bulunan sanatçılara verdiği Sanat Çınarı Ödülü’nü 2006 yılında “Türk Resim Sanatının Cumhuriyetle yaşıt en önemli temsilcilerinden, çağdaş bir eğitimci olarak yetiştirdiği sayısız öğrenciyle resim sanatına önemli katkılarda bulunan, yüzlerce çağdaş eseri Türk resim sanatına kazandıran, Atatürk ilkelerinden ödün vermeyen, büyük şair Nazım Hikmet’in Türk ulusunun kahramanlık destanını anlattığı Kuvayi Milliye dizelerini resmiyle buluşturan, aydın olmanın, çağdaş olmanın bilinci ve sorumluluğuyla dimdik ayakta durmayı, inandıklarından ödün vermemeyi başaran sanat emekçisi” olması gerekçesiyle Kayıhan Keskinok’a verdi.
Kayıhan Keskinok’un figürlü ya da figürsüz bütün resimlerde sürekli bir hareket göze çarpar. Sanatçının olgunluk döneminde, konulardaki hareketin desen ve renklerdeki hareketle tamamlanması arayışı gözlenir. Hareket aynı zamanda gerçek ile düşsel dünya arasındaki gidiş gelişler ile tamamlanır. Keskinok’un resimleri, doğadaki ve toplumdaki hareket öğeleri ile resmin kendi hareket olanaklarının bireşimini yakalamaya çalışır. Gençlik döneminde, harekete izin veren bol figürü zorunlu kılan konuları yeğlemesi sanatçının daha sonraki yıllarda hareketi en kısıtlayıcı konularda bile resimsel hareketi yaratan teknikler geliştirebilmesine zemin hazırlamıştır. Resimde hareket olanakları yaratan tekniği, her konuyu, tarihsel bir gelişme olarak, ikilemleri, gerilimleri ve çelişkileri içinde ele alabilmesine imkan sağlamıştır. Konularındaki çeşitlenme ve zenginleşme, resimlerindeki mekan anlayışında da farklı ele alışlar ile başbaşa ilerlemiştir. Sanatçı zamanla bol figürlü resimlerindeki hareketi yer çekimsiz bir ortama taşımıştır. Resimlerindeki figürler artık birbirleriyle bağıntılarını yitirmeksizin sanki topluca hareket ediyorlar izlenimi vermektedir artık; figürler yer çekiminden kopmuş, uzayda hareket ediyor hale gelmişlerdir. Resimde varılan bu çözüm, düşsel ve fantastik konuların ele alınmasına izin vermektedir.
Sanatçı tek figürlü olsun, ikili, üçlü figürlü olsun büyük, küçük bütün resimlerini görsel belleğinin yardımıyla, herhangi bir canlı ya da modele başvurmadan gerçekleştirmiştir. Ona göre “görsel bellekten çalışabilmek için en başta, o hareketi yaşamanız gerekir”
“Benim Gerçeklerim” Sergisi sanatçının hayatta olduğu sırada düşünüldü ve tarihi belirlendi; ancak serginin ismi henüz konulmamıştı. Kendisine hasta yatağında birkaç kez sorulduğunda “siz koyun” demişti. Biz de öyle yaptık. “Benim Gerçeklerim” sanatçının 2015 Mart ayında yayınlanan ve 2013 yılında Valör Sanat Galerisi’ndeki Siyah-Beyazın Şiirselliği-Tarih Öncesinin Ustalarına Saygı Sergisi’ndeki resimlerinin hikayelerini yazdığı kitabındaki bir ara başlığın adıdır.
KAYIHAN KESKİNOK “Benim Gerçeklerim” Resim Sergisi, Ziraat Bankası’nın Müeyyet Sokak No: 1 Tünel / İstanbul adresinde bulunan Tünel Sanat Galerisi’nde (Alt Salon) 1 – 12 Haziran 2015 tarihleri arasında pazar-pazartesi ve resmi tatil günleri hariç 10.00 – 19.00 saatleri arasında görülebilir