Yeşil Küf
Sanatçılar: Berkay Bugdan, Bilal Yılmaz, Eda Aslan, Giuseppe lo Schiavo, Gökçe İrten, Horasan, Nergiz Yeşil, Sami Aslan, Sırma Doruk, Sinan Logie


Mixer, 18 Ocak-23 Şubat 2019 tarihleri arasında on sanatçının işlerinin yer aldığı ‘Yeşil Küf’ isimli sergiye ev sahipliği yapacak. İzleyicinin bir araştırmacı konumunda keşfe çıktığı bu sergide, sanatçıların eserleri geçmişten bugüne ulaşan buluntu bir nesne gibi gün yüzüne çıkıyor.

Sanat tarihi yazımı ve değer biçme konusunun objektifliği üzerine süregelen tartışmalar hep var olmuştur. Bu durum arkeolojik bir buluntu için geçerli olduğu kadar bir sanat eseri için de geçerlidir. Yaşayan bir süreç olan tarih yazımı, manipülasyona oldukça açık bir konumdadır. Bu durum ise devamında ‘bir eserin ya da sanatçının değerli olduğuna kim karar veriyor?’ sorusunu doğurmaktadır. Serginin çıkış noktası da güncel araştırmalardan biri olan, Floransa’da bulunan Vecchio Sarayı’nın 500’ler Salonunun (Salone dei Cinquecento) duvarındaki Leonardo Da Vinci’ye ait olan 1505 yılında ankostik tekniği ile yaptığı fakat tamamlayamadığı “ Anghiari Savaşı” isimli eser. 1565’te Medici ailesi Vasari’ye Siena’nın fethine işaret eden “Marciano Savaşı”nı aynı salona resmetmesi için bir sipariş veriyor. Vasari değer verdiği sanatçı Da Vinci’nin eserine zarar vermemek için eserin üzerine bir duvar örerek işi koruyor ve eserin üzerinde ‘arayan bulur’ (cerca trova) gibi bir mesaj bırakıyor. Bugünlerde teknolojinin de yardımı ile duvarın arkasındaki esere ulaşmak mümkün. Bu araştırmaların yapıldığı dönemde en çok konuşulan konulardan biri hangisi diğer eserden değerli ve öne çıkarılmalı konusu. Serginin ismine ilham veren ise Emre Zeytinoğlu’nun Sanatta Yeni Popülerleşme yazısında bahsi geçen ‘yeşil küf’ metaforu, Walter Benjamin’in Pasajlar kitabında geçen “Bronz bir yapıtın üstündeki yeşil küfün kimyasal çözümlemesi o yapıtın hakikiliğinin saptanmasına yardımcı olabilir.” Sergi ise hakiki olan eserin hangisi olduğunu sorguluyor, küfün altındaki mi yoksa küf ile birlikte var olan eser mi? İzleyicilere arkeolojik bir kazı deneyimi de yaşatacak sergi aynı zamanda onu bir araştırmacı konumuna sokarak, tarih yazma sürecinin bir parçası haline getiriyor.

***

Lekesiz
Sanatçılar: Ayşe Yıldırım, Egemen Tuncer, Pınar Yılmaz
Ayse Yldrm isimsiz untitled tuval uzerine yagl boya oil on canvas 95×125 cm 2018
Mixer, 18 Ocak-23 Şubat tarihleri arasında üç sanatçının işlerinin yer aldığı ‘Lekesiz’ isimli sergiye ev sahipliği yapacak. Farklı disiplinlerde işler üreten sanatçılar Ayşe Yıldırım, Egemen Tuncer ve Pınar Yılmaz içinde bulunduğumuz, insanlar tarafından yapılan yapıların davranışlarımızı nasıl yönlendirdiği üzerine farklı düşünme biçimleri geliştiriyorlar.

Ayşe Yıldırım, oluşturduğu seride form ve biçim kaygısından yola çıkarak mimariden seçtiği detayları daha yalın hale getirerek, boşlukla biçimlendiriyor. Eserlerinde mimariyi konu olarak seçen Ayşe Yıldırım, toplum ve birey arasındaki ilişkiyi irdeliyor.

Dış dünya ve içerisi ile bağlantıyı bir pencere metaforu ile ele alan Pınar Yılmaz, kent yaşantısı içerisinde yorgun düşen zihinler ve bedenlerin hanelerine çekildikten sonra, bulundukları mekanlar üzerinden bir sunum yapıyor. Hane’nin koruyan duvar örgüsü, dış dünyaya açılan penceresi ve üzerinde yürüdüğü zemini incelerken, o mekanın ne kadar bize ait olduğunu sorguluyor.

Sıradan hane eşyaları ile kurduğumuz ilişkiye odaklanan Egemen Tuncer daha öncesinde kendi atölyesinde çektiği fotoğraflardan yola çıkarak fotoğraflarda görünen sahneleri sayısal ortamda modelleyerek yeniden canlandırır. Her yerde kolaylıkla bulunabilen ve satın alınabilen nesnelerden oluşan, bir anlamda, stereotipik ölü-doğa görselleri olarak adlandırılabilecek çalışmalar ezberlenmiş ya da bir hayli aşina olunmuş sahneleri gösterir.

***
“Yeşil Küf” & “Lekesiz”
18 Ocak 2019– 23 Şubat 2019
Açılış: 18 Ocak, Cuma
Saat: 18:30 – 20:30
Adres: Mixer, Mumhane Cad. No: 50, Giriş & -1. Kat, Karaköy, İstanbul
Tel: 0212 243 54 43